Gewijzigde omstandigheden zoals het dynamisch en capaciteitstarief maken de terugverdientijd van investeringen in zonnepanelen aanzienlijk langer. Een modaal gezin van 4 met elektrische auto en zonnepanelen zonder energiemanagementsysteem (EMS) laat veel geld aan zijn neus voorbij gaan: tot meer dan € 800 per jaar.
Zonnepanelen zonder slimme aansturing weten immers niet wanneer een piek in het verbruik opgevangen moet worden. Wanneer een gezin gekozen heeft voor een dynamisch tarief, wordt de situatie nog complexer. Dan verandert de prijs van de afgenomen elektriciteit immers van uur tot uur. Een EMS zal in dat geval alle parameters op elkaar afstemmen: de tarieven, de zonneopbrengst, het laden of gebruiken van de thuisbatterij, het laden van de elektrische auto, de weersverwachtingen, het gebruik van slimme stopcontacten,…
Lieven Van Crombrugge is CEO van Elicity, legt uit waar gezinnen met zonnepanelen en elektrische auto zonder EMS al dat geld laten liggen. “Via ons energiebeheersysteem Jullix komen we aan interessante data. We vergelijken twee gezinnen van vier personen met 12 zonnepanelen van 420W, een thuisbatterij van 10kwh en een elektrische wagen die 25.000 km per jaar rijdt Het dagelijks elektriciteitsverbruik is 4750kwh, het laden van de wagenbedraagt 4250kwh. Met en zonder EMS bedraagt de jaarlijkse opbrengst van zonnepanelen € 811 en die van de thuisbatterij € 529.”
Maar wie die zonnepanelen, elektrische auto en thuisbatterij combineert met een EMS haalt
pas echt het grote rendement binnen: “De sturing op het dynamische tarief brengt jaarlijks € 293 op. Die op het capaciteitstarief levert dan weer € 134,76 op. De aansturing van slimme stopcontacten die sluimerverbruik bestrijden, is goed voor € 38,11 per jaar. De geoptimaliseerde laadsessies van de auto zijn de grootste jackpot. Daar steekt het gezin met EMS € 422,85 extra op zak”. Het totale verschil bedraagt zo € 888,45 per jaar.